@garde | Zeiss Sonnar 50 f2 |
Det var barnsligt kul att måla med ljuskällor som rör sig i mörket. Det är bara att sätta sig och vänta till en cykel eller bus kör förbi och man lyckas få med den i en exponering. På min utvalda bild (ovan) sitter också folk och väntar på rätt buss fast de vill nog stiga på. Jag vill att bussen ska passera förbi och bara lämna ett tecken på att den har varit där. Ett spår på scenen som ger stillbilden ett tidsaspekt. Exponeringstiden avgör hur rörelsen fångas.
Man kan säga att dagens utmaning var att rigga en fälla för rörelsen – stativ och lång exponeringstid. Sen hoppas att ljus passerar förbi den utvalda platsen så man kan fånga och frysa fast det.
Första exponering visade hur rörelse och transparangs hänger ihop. Hunden rörde sig snabbt och kroppen blev jämn spökaktig halvgenomskinlig men tassarna som var fast på marken en liten längre stund då och då men rörde sig snabbt i mellan gav ett annat avtryck. Ingen bra foto men roligt att vovven fick extra många ben.
På stationen var det ett mix av tåg som stod still och folk som sprang av och på jo. Men också klocka och info skyltar som ständigt uppdateras med skiftande destination, hållplatser, tider …
…eller tvärtom, folk som väntar och tåg som susar förbi.
Abstrakta kompositioner baserat på en bas – som den man får när linsen pekar rakt ner i asfalten på lämplig plats. Sen bara vänta till rätt färgpenna visler förbi i rätt tempo och lämnar ett snyggt penselstråk.
Alltid bra att kolla nya linsers färgbollar i mörket med fullt öppen iris. Dagens lins blev en Zeiss Sonnar 50 mm f 2.0 från min pappas första seriösa kamera, Contax II, som sen blev min första när han bytte till Nikon F2.
Även Robert Capa använde denna Contax II model på D-dagen under landgången på Normandiet med samma lins. Monterat på min Sony Nex5R (bilden till vänster), dvs via dubbelt lins-adapter Contax->Nikon->SonyE, får jag klara mig utan avstånds indikeringen som sitter kvar på kamerahuset :P
Och Leif himself koncentrat i väntan på en rörelse… Kolla hans bilder på U26L!
Superflott Henrik
Gillar ditt sätt att presentera och förklara hur du tänkt med dina fina bilder.
Fantastisk vad ett 70 år gammalt vintage Zeiss objektiv fortfarande kan prestera så bra.
Min favorit är snälltågen som rusar förbi pendlarna som står och väntar på nästa lokaltåg. En bild som berättar… Bra jobbat!